onsdag 4 januari 2017

Barn. Klyschan är sann – du blir en annan när du får barn. Eller för att vara lite mer tydlig: du blir precis den du lovade dig själv att minsann aldrig bli. Den du hatade som barnlös, som du såg dra runt barnvagn på stan och ta massa ”jävla plats och inte visa hänsyn”. Sedan blir du dina egna föräldrar.
Men låt oss stanna vid att barnlösa är de absolut bästa på barnuppfostran. Enligt barnlösas riksförbund, som tydligen varje år sätter stadgarna på sin vi vet bäst-rikskonferens i Hyltebruk. Sen äter de middag utan att bli störda en enda gång av någon på 90 centimeter, och dagen efter tar de sovmorgon som de ändå inte har vett att uppskatta.
Jag fattar också att det är annat när man får barn, du prioriterar inte dig själv längre utan sätter din unge i förstahand, i get that! Men att vi "barnlösa" är bäst på barnuppfostran, *ASG* Nä nu har det brunnit! Verkligen inte! Dock så kan jag säga personligen att jag är trött på curling föräldrar som inte lär sina barn ett dyft! Annat var det när man själv va barn, höjde morsan eller farsan rösten eller sade ens heeeeela namn i ett visst tonläge visste man i sitt lilla hjärta att det var allvar! Anyway, vi som då har valt barnlöshet eller bara inte kan få barn, ska vi bli straffade för det? Räcker det inte med att hela samhället är uppbyggt på just "barnfamiljer"  "barn" osv? Varför ska jag bli straffad för det? En annan sak, jag uppskattar alla mina sovmornar, ja menar, kom igen! Jag har inga barn! :) Jag älskar mitt liv!  Dessutom skiter jag tunt i hennes eller någon annans barnuppfostran, och skulle aldrig kommentera på en sådan sak, vill du ge ungen socker, eller muta fanskapet fine! jag skiter helt i vilket! Dock så ska man kunna uppföra sig. Plus en sak till, jag personligen avskyr barnvagnsmaffian, tror ni på fullaste allvar att ni äger hela världen!? 
 Anyway......
Föräldrar vet inte bättre än alla andra. Föräldrar vet bara bättre än alla andra som inte är föräldrar till deras barn. Tänk att detta ska vara så förbannat svårt att ta in. Kanske skulle man Lisbeth Salander-tvångstatuera det på vissas magar när de sover? För de sover ju oftast, till skillnad från alla oss som är vakna 04.30 och sjunger ”Lilla Snigel” 14 gånger på raken. Nyktra, ska tilläggas. Eller så kan dessa allvetande barnlösa bara få vara jätteduktiga och samtidskorrekta med min tvååring en halvdag med sömnbrist, och bakfylleångest som extra joker i leken. Så kan vi prata vidare om alla ”fel” småbarnsföräldrar gör, efter det. Här sörrö, här får du behålla din tvååring, för jag är hellre bakis, eller utsövd, jag har valt att inte skaffa barn av just den här anledningen, jag skulle fan bli galen av att inte kunna SOVA! Lägga all energi och all fokus, ansvar och allt vad det nu innebär på en annan människa. All skrikande, blöjbyten o s v NEJ TACK, BEHÅLL FÖR GUDS SKULL! Jag älskar att kunna koncentrera min tid på just andra saker, mitt liv, mig själv, min man, människor jag älskar och framför allt friheten att kunna göra vad fan jag/vi vill utan några barn!  Resa, lägga pengar på tv-spel, eller vad fan som helst, utan att ens behöva tänka på nästa vällingpaket som tar slut. Vill jag käka oxfilé varenda dag så gör jag det! 
Häromsistens åkte jag tåg med massa kiddos, både min och andras. Och mitt i Dantes inferno satt ett uppenbart barnlöst par och himlade med ögonen. Och så överhörde jag hur den ena vände sig mot den andra och väste fram nåt i stil med ”kan dom inte få ungarna att sitta på sina platser??”. Hade jag inte redan varit på väg mot bistron med en liten förrymd människovalp i sikte så hade jag böjt mig fram, med mina rödsprängda ögon bara centimeter från deras och väst fram ”har du några valium och en tub superlim så…”. 
Här känner jag igen mig på alla punkter, dock är jag den människan som faktiskt öppnar käften och säger till dig som förälder att faktiskt ta kontroll över ditt barn! Jag avskyr nämligen när det springsrunt och härjas, störs och skriks! Ja menar COME ON! Hur jävla svårt ska det vara? det är ditt val av att skaffa barn!!!! Ska jag straffas för det? Ja, små blir ledsna och gråter, skriker men att föräldrar nuförtiden väljer att istället, för att faktiskt ta upp barnet ur vagnen, eller what not, så väljer dessa att fortsätta att flippa på mobilen som att ingenting händer! WTF! Det är fan inte okej! Det är klart vi tittar snett på er när ni låter era barn springarunt i ett inferno, ja menar jag kan bara gå till mig själv som barn, man visste sin plats. Jeeesussss!  Nä, jag förstår inte hur svårt det ska vara att få in i era skallar att vi som har valt barnlöshet eller barnfri som det faktiskt heter, vi har just har valt det av olika anledningar. När ska ni sluta säga, vänta bara tills du får egna!? JAG VILL FÖR HELVETE INTE HA NÅGRA! Så denna Donna ska nog bara hålla käften och sluta straffa oss andra för just sitt egna jävla val. Ditt val!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar